luni, 23 mai 2011

CARTI PENTRU COPII

Cand Mihai era mic cumparam cu frenezie tot felul de reviste colorate, cu aproape orice fel de povesti si poezii ilustrate. Timpul le-a dovedit total nefolositoare, din ele doar cateva de la editura Erc Press le mai tin si astazi, restul insa m-au ajutat sa inteleg ca e important ca povestile sa le prezinti copilului in varianta lor clasica, nu repovestita, sau si mai grav, adaptata. Stiti cate variante de Scufita Rosie apar in revistele-brosuri pentru cei mici? Povestea celor 3 purcelusi, minunat ilustrata dar ingrozitor de departe de povestea originala, a fost ultima concesie facuta.
Acum, am descoperit insa altceva. Conteaza foarte mult si traducerea. Da, stiu, trebuia sa ma prind de mai de mult. Doar ca in copilaria mea, cartile nu aveau greseli de tipar, aveau explicatii in subsolul paginii, detalii despre autor, prefata, postafata... Am in casa 2 carti Insula comorii. Difera traducerea. Difera inclusiv titlul: Comoara din insula. Acelasi autor, Robert Louis Stevenson. Puse una langa alta aleg de departe varianta tiparita de Adevarul. Desi cealalta are si desene, are scrisul un pic mai mare si poate ar atrage mai mult un copil decat cea prezentata de Adevarul.
I-am cumparat lui Mihai Heidi si Cuore, inima de copil. Le-am cautat mult, acum ai de unde alege. Vroiam sa-i faca placere s-o citeasca din momentul in care o sa vada cartea. Heidi a citit-o. Cica i-a si placut. Cuore in schimb a stat o saptamana pe biroul lui. Intr-o seara l-am rugat s-o citeasca si a refuzat. Ca nu-i place. L-am rugat sa citeasca mai mult de-o pagina. Citise cica. L-am mai rugat o data. Asa ca a citit de gura mea, trist, cu-o lacrima in coltul ochilor.
- Vreau o carte ca Winnetou!
Initial i-am zis ca-i dau Cei trei muschetari dupa ce termina Cuore. Dar m-am trezit cautand deja in biblioteca, si-n jumatate de ora schimbasem cartea. Rezultatul: in 2 seri a trecut de jumatatea primului volum. Si nu citeste decat inainte de culcare.
- Asta da, mami, e frumoasa.
Poate lui Cristi sa-i placa de Cuore... poate Mihai sa aiba alta data chef de el. Daca nu, o s-o recitesc eu odata, pentru ca mie mi-a placut tare mult. Nu zic, si muschetarii mi-au placut mult! Si acum am si Dupa 20 de ani, si Cavalerii Pardaillan...

Un comentariu:

  1. Matei al meu este inca mic, are abia 2,6 anisori si il incanta imaginile catilor de povesti. Cumva pentru el imaginea trebuie sa "spuna" povestea. Cam asa ii aleg eu cartile de povesti, la aceasta varsta.
    Ma bucur ca baietii tai citesc cartile copilariilor noastre. Lectura placuta si in continuare!
    Cu drag,
    Maria

    RăspundețiȘtergere